Pagina's

Totaal aantal pageviews

woensdag 26 oktober 2011

In je eentje een duet op trompet spelen

Om een toon op een blaasinstrument te produceren is zomaar even blazen in het mondstuk niet voldoende. Het maken van een toon vergt een speciale beheersing van lipspanning en ademhalingstechniek, die embouchure wordt genoemd. En voor een trompet met een koperen mondstuk is dat anders dan voor bijvoorbeeld een klarinet of hobo met een rieten mondstuk. Je komt er als  muzikant niet onder uit hierop gericht te oefenen en de techniek ook bij te houden. Twee mondstukken tegelijkertijd aanblazen en dan toch nog een muzikale toon voortbrengen lijkt fysiek en technisch onmogelijk tenzij je volgend filmje moet geloven:

dinsdag 25 oktober 2011

Popster Beyonce blijkt af te stammen van klassiek componist Gustav Mahler

Vooraanstaand Mahlerbiograaf Norman Lebrecht onthult in een recente publicatie, dat je in de stamboom van popster Beyonce, koningin van de moderne R&B, een directe lijn kunt trekken naar de rond 1900 levende componist Gustav Mahler:
" Beyonce is zo aanwezig, straalt zoveel energie en concentratie uit, daarin lijkt zij heel erg op Mahler".
Naaste familie van Mahler verhuisde vorige eeuw naar de Verenigde Staten en een van de familieleden raakte verwant met Beyoncé’s voorvaderen met Afrikaanse roots. Gustav Mahler was Joods maar bekeerde zich tot het katholicisme, vooral om dirigent van de Wiener Staats Opera te kunnen worden.

Leren leven met autisme door muziek te maken


Wessel Broekhuis is 17 jaar, zit op het vwo en lijdt aan het syndroom van Asperger, een milde vorm van autisme. Hij ondekte zich juist bij metalconcerten onderdeel te voelen van een gemeenschap, met honderden mensen mee te zingen. En door muziek te maken in zijn band Crush voelt hij zich als een vis in het water. En dat terwijl autisme er normaliter voor zorgt dat je last hebt voor harde geluiden en drukte. Hij heeft daarover een boek geschreven met de titel "Alleen met mijn wereld: hoe ik leerde leven met mijn autisme" 
Het boek is te leen in Bibliotheek Rotterdam. Klik hier voor meer informatie.
Kijk en luister naar zijn verhaal in het tv...programma "de wereld draait door":

Op de Online muziekschool zang-, piano- en gitaarles volgen

Een instrument willen leren spelen of leren zingen en zelf de momenten bepalen, waarop je les neemt ? De Online Muziekschool biedt al enige tijd internetcursussen aan voor gitaar en zang. Onlangs is er is daar een pianocursus aan toegevoegd. je kunt als cursist online lesfilmjes bekijken.Na elk blok stuur je een filmpje van jezelf in, waarop een docent vervolgens commentaar geeft. Voor deze cursus is een speciale notatiemethode ontwikkeld, dat een beetje als Guitar Hero werkt. Het gaat er de makers vooral om "dat mensen snel leuke muziek kunnen maken en daar plezier aan beleven".

Jazz leren spelen via Youtube

Youtube biedt voor leergierige muzikanten soms verrassende filmpjes, waarin notenschrift, video, geluid en tekstuele toelichting op een verhelderende manier worden samengebracht.
Bekijk de filmpjes van Doug McKenzie, een jazzpianist,docent uit Australie:

  Te leen in Bibliotheek Rotterdam honderden bundels bladmuziek, met (uitgeschreven) jazzsongs, -solo's, instructie DVD's,boeken, o.a. het standaard instructieboek voor jazz piano Mark Levine: The Jazz Piano Book of Mark Levine: The Jazz Theory Book
Zo ook een eerder gepubliceerd artikelop deze weblog:
Componeren, spelen, improviseren vroeger en nu

John Valk

woensdag 19 oktober 2011

Het Tristan akkoord, op zoek naar nieuwe muzikale spanningsvelden

In een eerder artikel wees ik op een veel voorkomende standaard opbouw van een muziekstuk: een melodie met een begeleiding gebaseerd op 3 elkaar afwisselende onderliggende akkoorden,op de 1e, 4e en 5e trap. Zij ondersteunen of versterken het spanningsverloop van de melodie in een afwisseling van spanning en ontspanning (klik op de afspeelknop of op het 'noteflight' symbool om het stuk af te spelen, (Adobe flashplayer vanaf versie 10 vereist)

Bobby McFerrin laat het publiek pentatonisch zingen

Een normale toonladder bevat de 7 basistonen, waarmee je een melodie kunt maken. Als je de daar de 4e en 7e toon weghaalt houd je de pentatonische toonladder over. Een pentatonische toonladder bestaat dus uit vijf noten. Vele culturen (Chinees,Keltisch)en muziekstromingen (blues) gebruiken de pentatoniek. Ook klassieke muziek kan pentatonische elementen bevatten, luister bijvoorbeeld naar de melodie van 'Morgenstimmung' uit de 'Peer Gynt Suite' van Edvard Grieg:

Jazz uitgelegd aan de hand van 'Night and Day'

Een eenduidige definitie van jazz gezien de vele ontwikkelingsvormen vanaf het ontstaan begin 20e eeuw is moeilijk te geven. Swing en improvisatie zijn over het algemeen continue geldende kenmerken. Swing is de ritmische stuwingskracht, die je syncopisch met je vinger doet knippen. Dat knippen vindt niet plaats op de hoofdaccenten maar vlak daarna, gezien binnen het notenbeeld op de 2e en 4e tel van de maat. In de vertolking zorgen alle instrumenten samen voor die swing. Het ritme van de swing laat zich moeilijk in een strakke notatie vertalen. Het zijn minieme tijdsverschillen ten opzichte van de strakke maatvoering, die voor het swinggevoel zorgen In jazztermen hebben we het dan over timing.
In geluidsvb  1 zijn de eerste maten van  de song “Night and Day” strak neergelegd:

De sound van de klassieken: Debussy

In een eerder artikel heb ik beschreven, hoe de aard van het spanningsverloop en de muzikale kleur binnen een muziekstuk mede bepaald wordt door gebruikte tonen in het harmonisch verloop. Als we kijken en luisteren naar het begin van het Wilhelmus:

Mondharmonica helpt tegen paniek en psychose

 Niet alleen longpatiënten, maar ook psychiatrische patiënten kunnen baat hebben bij mondharmonicatherapie. Mensen met angst- en paniekstoornissen of psychoses hebben minder klachten als zij wekelijks les krijgen in het spelen op een blaasinstrument.
Dat zegt Herman van der Knaap, verpleegkundige met een conservatoriumopleiding, in het Algemeen Dagblad. ‘De kracht van de mondharmonica is dat het je ademhaling op een leuke, gezellige en gemakkelijk manier verbetert’, vertelt de verpleegkundige. Met zijn ontdekking heeft hij zelfs een innovatieprijs in de zorg gewonnen.

Kruip in de huid van de DJ

TrakAx is een gratis programma om techno- en hiphopmuziek samen te stellen: 'soundsamples', 'loops', dat wil zeggen drum-, bas-, gitaar- etc fragmenten aan elkaar plakken en mixen. Niet alleen meegeleverde fragmenten maar ook zelf op te nemen soundsamples kunnnen verwerkt worden. Gebruikers van TrakAx kunnen deze loops bovendien uitwisselen. Ga naar de site van TrakAx om het programma te downloaden (14mb). Zie onderstaand filmpje voor een uitleg van het programma:

Daarnaast is er voor het echte dj'en het eveneens gratis downloadbare programma Zulu, met twee decks, die muziek in diverse formaten kunnen afspelen en qua tempo op elkaar kunnen worden afgestemd. En je kunt  allerlei geluidseffecten loslaten op de muziek: galm, echo, flanger, phaser en high pass.

Historische Balinese muziek opnieuw uitgebracht

Wie wel eens in Indonesie is geweest, en zowel Java en Bali bezocht heeft zal ongetwijfeld, gewild of ongewild, de klanken tot zich genomen hebben van de fascinerende, voor de westerling bijna wezensvreemd klinkende tradionele Gamelan. De muziek op de trommels en gongs van Java zal daarbij veel rustiger en gedragener in de oren hebben geklonken dan de meer hectisch, virtuoos overkomende Balinese variant. Bijzonder is nu dat opnamen uit 1928 van Balinese muziek onlangs opnieuw zijn uitgebracht op cd en dat hedendaagse Balinese muzikanten via deze opnamen weer kennis kunnen maken met deels verloren gegane speelwijzen.

Cd uitgaven: The roots of gamalan: Bali,1928 – New York,1941 (World Arbiter 2001)Bali 1928 Vol1 – Gamelan Gong Keybyar (World Arbiter 2011) Klik hier om naar een fragment te luisteren.
Korte films van ensembles en dansers zijn te bekijken via www.arbiterrecords.com/catalogworld.html
De Canadese musicoloog Colin McPhee was in de jaren 30 van de vorige eeuw de eerste die de Balinese muziek uitvoerig bestudeerde, transcripties en composities schreef.

Toonladders en akkoorden

Een toonladder is een omhoog of omlaag lopende opeenvolgende reeks tonen. Het karakter en de benaming van een toonladder wordt bepaald door de begintoon en het patroon van hele en halve toonsafstanden binnen de reeks. (klik hier om naar mijn artikel over basiskennis notenschrift te gaan)
Hieronder de toonlader C grote terts, (de vertikale plaats van de  bolletjes met de streepjes op de notenbalk geeft de toonhoogte weer, het tijdsverloop vindt in horizontale richting plaats, toonhoogtes van de noten worden aangeduid met de letters van het alfabet (A-G):

De toonladder van C kleine terts begint en eindigt op de zelfde toonhoogte (C), alleen de afstand van de tweede tot de derde toon is nu niet een hele toonsafstand, maar een halve.

Zoeken naar gratis bladmuziek op internet?

(laatst bijgewerkt op 8-11-2011) Muziek op internet is al jaren een hot item in de media. En dan gaat het vooral om verschuivingen in de markt van muziekdragers met daarmee gepaard gaande grote commerciele en auteursrechtelijke belangen en conflicten met alle problemen voor de rechthebbenden rond het illegaal downloaden van muziek. De discussie gaat hierbij altijd om audio en niet om bladmuziek in pdf formaat, in een formaat van notenopmaakprogramma's als Sibelius of het meer universele formaat midi.
De commerciele impact lijkt in het geval van bladmuziek op internet veel minder groot dan bij audio.

Krontjong

De naam Krontjong is voor menigeen gedrenkt in een geur van nostalgie, tempo doeloe, "Indie verloren, rampspoed geboren", Tante Lien. Toch is het nog een levend muziekgenre, er vinden regelmatig uitvoeringen plaats en men probeert sinds de jaren 60 het genre ook vernieuwingsimpulsen te geven door het te mengen met andere stijlen als jazz en pop. Hetty Koes Endang is zo’n zangeres, klik hier om haar te horen zingen. Het woord 'krontjong' verwijst eigenlijk naar een muziekinstrument: de 5 snarige luit. Als muzikaal genre is het onstaan vanuit een vermenging van Portugese en Javaanse tradities.
Bibliotheek Rotterdam beschikt over een uitgebreide collectie Krontjong bladmuziek, klik op de titels voor meer informatie en de beschikbaarheid:Lagu Lagu Indonesia indah deel 1 , lagu Lagu Indonesia indah deel 2 , Uit de zak van de tjelana monjet , Tembang Indonesia cantik , Krontjong liederen , Krontjong melodieën , Volkslieder aus aller Welt 12: Heft Indonesien

Klik hier voor het downloaden van gratis midi files.
Klik op de website van de Semarang Photoarchives of die van de de Indoshop voor het downloaden van gratis bladmuziek voor gitaar, piano en zangstem of melodieinstrument.
Kijk in de catalogus van de Centrale Discotheek Rotterdam voor Krontjongcd's.
Bekijk het muziekprogramma op de Ton Tong Fair (de voormalige Pasar Malam) van 19 tm 30 mei 2010.

John Valk

Muziek online vastleggen in noten en delen met anderen

Het muzieknotenopmaakprogramma Noteflight biedt veel meer dan de standaard muzieknotatieprogramma’s:

Behalve dat je bladmuziek gratis online kunt samenstellen en bewerken, kun je je composities makkelijk delen met anderen via bestaande internettechnieken als linken, bookmarken en embedden.

Notenschrift

Muziekschrift is een hulpmiddel voor de muzikant om muziek te reproduceren. 
Zonder muziekschrift zouden we nauwelijks weten hoe muziek uit de tijd voor de uitvinding van de grammofoon heeft geklonken, met uitzondering uiteraard van mondeling overgebrachte muziek en mechanische speeldoosachtige instrumenten.
Muziekschrift, oftewel muzieknotatie is een op dat reproductieproces gerichte samengestelde verzameling van tekens, van aanduidingen. Het schrift wordt als het ware door de muzikant gedecodeerd en omgezet in de muzikale vertolking.
Er zijn in de huidige muziekpraktijk twee belangrijke soorten muziekschrift te onderscheiden:

Resultaatnotatie: geeft aan wat er moet klinken
Hieronder valt de:
- Traditionele mensurale notatie:
Verzameling tekens die het verloop, duur, toonhoogte en timbre van klanken aangeeft



  




- Tabulatuur oftewel het grepenschrift:

Hoe componeer ik een hitsong?

Iedereen, muzikant of geen muzikant heeft er waarschijnlijk wel eens in stilte aan gedacht: het bedenken van die ene hit! Nu bestaat er geen eenduidig recept voor het schrijven van een een hit. Je kunt er wel van uitgaan, dat die in de popmuziek bijna altijd vocaal is. Aan zo'n hit ligt vaak een pakkende melodie ten grondslag. Ga maar na. Heb je een pakkende melodie gehoord, dan blijft die je bij, je neuriet het moeiteloos dagen later nog na. Zelfs bekende componisten moeten soms bekennen dat het verzinnen van een pakkende melodie niet hun sterkste kant is. Arrangeren, instrumenteren, harmoniseren kun je voor een groot deel aanleren. Een pakkend melodietje in je op laten komen lijkt een gave te zijn. Richard Strauss is de componist van o.a. Also Sprach Zarathustra, waarvan de beginmaten als tune voor film (Space Odessey) en reclamedoeleinden (Silan zacht wasmiddel) zijn ingezet. Toch was hij min of meer jaloers op een componist als Mozart, die in zijn ogen de ene prachtige melodie na de andere uit zijn mouw leek te schudden. Schubert, musical componisten als Jerome Kern, Irving Berlin en Richard Rogers, filmcomponist Ennio Morricone, maar ook Harry Bannink en Vader Abraham zijn en waren meesters in het verzinnen van pakkende melodieen. Maar met louter een korte leuke melodie ben je er nog niet. Charlie Chaplin werd wereldberoemd met het nummer 'Smile' voor de film 'Modern Times' uit 1936,maar...

Faalangst bij musici

Je moet voorspelen of voorzingen, om die ene plek te verwerven in de musical , om toegelaten te worden tot het conservatorium, of gewoon optreden op een leerlingenuitvoering van je docent. De een wordt juist geinspireerd door de aanwezigheid van toehoorders de ander lukt het maar niet  de zenuwen voldoende te onderdrukken, trillende vingers of stem zijn het gevolg, weg timing en uitdrukkingskracht. Vaak meer in de beleving van de musicus dan van de toehoorder.

Leren zingen

Je wilt leren zingen en bent op zoek naar een zangleraar of lerares ? Een recent artikel in het AD* wees de lezers op Complete Vocal Technique (CVT). Het is een aantal jaren geleden ontwikkelde zangmethode, die zelfs hoopgevend lijkt te zijn voor notoire valszingers. Althans afgaande op de uitspraak " als je kunt praten, kun je ook zingen" van Zangpedagoge Inge Rambags. Zij volgde een uitgebreide cursus bij de grondlegster van deze methode, Cathrine Sadolin uit Denemarken. Vocal Technique is een systematische benadering om alle geluiden in alle stijlen op een verantwoorde wijze ten gehore te brengen. Klik hier voor meer uitleg.

Op Youtube hoor je Cathrine Sadolin direct achter elkaar verschillende stijlen zingen:

Hoe het genoteerd staat en hoe het klinkt

Bladmuziek voor klarinet, trompet en saxofoon staat anders genoteerd, dan dat het klinkt.
Waarom is dat?

Bij blaasinstrumenten bepalen lengte en dikte van de buis mede de toonhoogte. Door het aanbrengen van gaatjes en het dichtdrukken van bepaalde gaatjes verandert de lengte van de buis en dus ook de voortgebrachte toonhoogte. Van bepaalde instrumenten bestaan er zogenaamde families. Een bekend voorbeeld is de familie van de saxofoon, variërend van de kleine sopraansax met een hoog toonbereik tot de grote baritonsax met een laag
toonbereik.

Muziek tijdens de bezetting

Het is lastig voor te stellen wat nu het effect van concrete oorlogsomstandigheden en leven onder een buitenlandse bezettingsmacht zou zijn op muzikale beleving en voorkeur. De eerste wereldoorlog ligt ver weg in het verleden en Nederland was niet direct betrokken bij oorlogshandelingen. Kunstenaars, schrijvers en muzikanten uit de omringende landen maakten soms de verschrikkingen van deze oorlog van nabij mee. Ravel schreef zijn pianoconcert voor de linkerhand voor een pianist, die zijn rechterhand had verloren in het strijdgewoel. Henk van Gelder had een aantal jaren geleden al aandacht besteed aan een antwoord op de vraag “wat voor liedjes zong Nederland tijdens en na de tweede wereldoorlog”. Hij kwam daarbij tot de conclusie dat de liedjes vooral in het teken stonden van kop-op en houd-er-de-moed-maar-in.

Liedjes leren zingen met het digibord


Eigen-wijs digitaal is een nieuw programma voor het digibord en bevat van ruim 400 liederen voor het basisonderwijs. Van elk lied is het notenbeeld, de tekst, het complete luistervoorbeeld en de meezingversie opgenomen. Alle liederen zijn eenvoudig te zoeken op thema, groep, trefwoord of bundel. Ook buiten de muziekles kunnen de kinderen op school de liederen bekijken, beluisteren en meezingen. Weten hoe Eigen-wijs voor het digibord werkt? 
Bekijk dan het filmpje om een indruk te krijgen van alle mogelijkheden. Klik hier!
Zie voor meer informatie de website Eigen-wijs.

Zie voor uitgebreide info over het gebruik van 'digibord
en computer in de muziekles' de website van Helga Boekestein. 




Te leen in Bibliotheek Rotterdam:
Maak zelf je digitale bord! door Geert Callebout:
handleiding voor leerkrachten voor het
zelf maken van een digibord met een beamer.

Touchscreen kerkorgels




In het tijdschrift Computeridee (nr.11/2011) een artikel over Gerben van den Akker, die de toetsen van een akoustisch orgel koppelt aan een een virtueel orgel. Dat virtueel orgel bestaat uit een tabletpc met touchscreen, waarmee hij de registers kan bedienen van meerdere virtuele orgels. Hauptwerk is het computerprogramma, dat toegang verschaft tot gesampelde orgelklanken. Het geluid van een akoustisch orgel wordt voortgebracht door lucht door orgelpijpen te persen.Elk kerkorgel heeft weer andere klankeigenschappen. Het voordeel van een programma als Hauptwerk is dat je de keuze hebt uit meerdere orgels.

Kinderen die een instrument bespelen kunnen beter lezen

Kinderen die een muziekinstrument leren bespelen, hebben minder moeite met lezen en kunnen beter luisteren in een rumoerige klas. Neurologe Nina Kraus (Northwestern University) ontdekte dat muzikanten beschikken over verhoogde hersenactiviteit. Dit stelt hen in staat om informatie die ze ontvangen via hun ogen en oren beter te ‘verwerken’ dan mensen die geen instrument bespelen. Op basis van deze onderzoeksresultaten pleit Kraus voor meer muziekeducatie, met name op scholen. Klik hier voor meer informatie uit de Daily Telegraph. Bron: Website Cultuurnetwerk

Luister naar de uitleg van Nina Kraus:

Riffs voor gitaristen

Popgitaristen leren soms graag van hun idolen. Het bestuderen en naspelen van riff's is daarbij een geliefd onderdeel. Bibliotheek Rotterdam beschikt over een breed arsenaal aan bladmuziek in traditioneel notenschrift of tabulatuur met riff's van bekende popartiesten en popgroepen.
Klik hier voor een lijst.

Gehoorbeschadiging te behandelen met muziek

In de NRC van 29 december 2009 stond een opmerkelijk bericht over het behandelen van Tinnitus (hinderlijk oorsuizen, oorfluiten, irritante geluiden in je hoofd, doofheid voor bepaalde toonsoorten). Deze vorm van gehoorbeschadiging treedt vooral op bij langdurige blootstelling aan te veel geluid. Duitse onderzoekers lieten tinnituspatienten een jaar lang luisteren naar muziek waaruit de frequentie rond de toonhoogte van een voor hen hinderlijke toon waren weggefilterd. De tinnitustoon klonk na dat jaar gemiddeld twintig procent zachter bij de mensen die geregeld naar de aangepaste muziek hadden geluisterd.

Toppianisten herken je aan hun hersenstructuur


Erik Matser onderzocht de hersenstructuur van topsporters en toppianisten. Hij kwam tot de conclusie de hersenen van absolute toptalenten anders zijn dan die van 'normale' mensen. De talenten, door Matser de World class genoemd, denken sneller, waardoor er meer tijd en ruimte is voor oplossingen. Ze zien de bal of de piano als een verlengstuk van hun lichaam. Zoals wij tandenpoetsen, bespelen zij de bal of de piano. Master voorspelt dat binnen nu en tien jaar alle topsporters geselecteerd worden op de hersenfuncties. De resultaten van zijn onderzoek worden vrijdag op een symposium gepresenteerd. Bron: Vara/Website Pauw Witteman uitzending 18 november 2009

Iedereen is muzikaal

“Absoluut gehoor, ritmegevoel, het vermogen om goed naar muziek te luisteren, eigenlijk is daar niets bijzonder aan”. Dat zegt dr. Henkjan Honing, muziekpsycholoog, werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam in de Volkskrant van zaterdag 14 nov 2009 naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek 'Iedereen is muzikaal'. “Eerst was er de aanname, dat muzikaliteit en muziekkennis toch vooral een kwestie was van aangeboren talent en veel leren…maar de laatste tijd zie je een duidelijke omslag, namelijk, dat musici en niet-musici in het luisteren wel heel erg op elkaar lijken, als je de muziek aanpast aan de luisteraar.. uit onderzoek blijkt, dat baby’s van zes maanden verschillen horen in Bulgaarse ritmes. Dat ritmegevoel zit dus ingebakkken.”

Bron: Volkskrant /interview door Wim Wirtz

Lees de tekst van het volledige interview “Muzikaal zijn we allemaal”, zaterdagkrant 14 nov Kennis katern 5

Meer over het boek 'Iedereen is muzikaal:wat we weten over het luisteren naar muziek’ of kijk hier voor uitleeninformatie van het boek, te leen in Bibliotheek Rotterdam.

Zie het ook het Youtube kanaal van muziekcognition “iedereen is muzikaal”

en het interview met dr Henkjan Honing in het NCRV programma Hart en Ziel over muziek en geheugen.

Wetenschappers tonen aan: Muziek maakt slim



"Muziek maken is leuk en bovendien hebben wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat het een zeer positieve invloed heeft op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen. Door zelf muziek te maken wordt het intelligentiequotiënt van kinderen verhoogd en vooral het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Bovendien leidt dit tot een positiever zelfbeeld." De mensen achter de website  "Muziek maakt slim" maken op deze manier promotie voor het (leren) bespelen van een instrument.

Zie voor meer informatie de website, waaronder de reactie op een artikel in de Volkskrant  en het boek 'Muziek maakt slim' van Hans Gunther Bastian, te leen in Bibliotheek Rotterdam. John Valk

Met een liedje in je hoofd gordijnen openen

Peter Desain, hoogleraar kunstmatige intelligentie vertelde in het wetenschapsprogramma Noorderlicht van de VPRO (aflevering 27 Augustus) hoe we dingen kunnen besturen met onze hersenen. Hij onderzoekt hoe je met een liedje in je hoofd de gordijnen kan openen en met het ander liedje de lichten aan kan doen.

Klik hier om alle muziekwetenschappelijke items in het tv programma Noorderlicht van de afgelopen jaren te bekijken

Kinderen meer aanzetten tot muziek maken



Met de programma's “er zit muziek in ieder kind” en “het beste van twee werelden” legt het Fonds voor Cultuurparticipatie accenten voor de komende jaren op het stimuleren van de actieve muziekbeoefening en het bevorderen van de samenwerking tussen professionele en amateurkunsten. Het fonds wil met het programma “er zit muziek in ieder kind” naast bestaande projecten als het Rotterdamse 'Music matters', alle kinderen in Nederland in de gelegenheid stellen actief aan muziek te doen. Dat wil zij samen doen met overheden, het onderwijs en het culturele veld. Ook is er extra aandacht voor uitbreiding van professionele koorbegeleiding voor amateurverenigingen
voor meer informatie lees het Beleidsplan 2009/2012 van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Zie ook de berichten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie
en de de website van Muziek telt voor 40 voorbeelden van inmiddels opgestarte inspirerende muziek projecten
Bron: Boekmanstichting Studiecentrum voor cultuur en beleid (24 maart)

Speel ocarina op de iPhone

Hoe "Stairway to heaven" van Led Zeppelin ook kan worden uitgevoerd:


Primeur: eerste Nederlandstalige boek over de Turkse langhalsluit

In de Turkse muziekcultuur neemt de bağlama een zeer prominente plaats in. Hij vormt de kern van alle volksmuziekensembles en -orkesten en is een populair instrument in de arabesk-, amusements- en popmuziek. Het is het instrument bij uitstek in het Turkse muziekonderwijs en in de godsdienstige rituelen van Turkse alevieten. De bağlama is ook steeds vaker op de internationale concertpodia als solo-instrument te horen.

Klassieke bladmuziek voor gitaar via internet

Jean-Francois Delcamos speelt van 'Le rappel des oiseaux' van Jean-Philippe Rameau


De site van Jean-Francois Delcamos geeft toegang tot 350 bladzijden met partituren, voor klassieke gitaar in PDF-formaat, deels in tabulatuurnotatie . Ze zijn onderverdeeld in Renaissance, Barok, Klassiek, Romantiek, Modern, Hedendaags. Handig als u iets zoekt uit een bepaalde periode. Via de links boven aan de bladzijden krijgt u toegang tot debiografieën van de componisten. De afdeling “Hedendaags” herbergt enkele mp3's.
Dit materiaal is vrij van rechten voor persoonlijke en niet commerciële doeleinden.Er is een uitgebreide lijst met 1400 links naar de Internet-wereld van de klassieke gitaar, met veel audio, midi, PDF

Duo península in de centrale bibliotheek rotterdam

Een afwisseling van klassieke en populaire, Engels- en Spaanstalige, bekende en onbekende muziekstukken, in een intieme bezetting van zang en hobo, uitgevoerd door Paulo Risado en Ruth López Pontaque. Zo zag het programma van het eerste concert (3 okt) van het nieuwe seizoen eruit in de serie 'Muziek op zondag" in Centrale Bibliotheek Rotterdam. Kijk hier naar een korte videoimpressie met fragmenten van "Ten Blake songs" (R.Vaughan Williams), "When I fall in love", "The sound of music ","Yesterday", "Quizas Quizas":











Klik hier om naar de muziekcatalogus van Bibliotheek Rotterdam en Centrale Discotheek Rotterdam te gaan met 50.000 banden bladmuziek en 600.000 cd's, grammofoonplaten en DVD's

Zie voor de komende data van Muziek op Zondag in de Centrale Bibliotheek de agenda op Website Bibliotheek Rotterdam , of abonneer u op de nieuwsbrief van Bibliotheek Rotterdam

Pianist zonder armen wint talentenjacht

De 23-jarige Liu Wei speelt piano met zijn tenen. De Chinees verloor beide armen op 10-jarige leeftijd, toen hij werd geëlektrocuteerd terwijl hij verstoppertje speelde. Hij leerde zichzelf pianospelen vanaf zijn achttiende jaar. Hij won onlangs de tv-talentenjacht China's Got Talent. Kijk naar de verbluffende manier, waarop hij met zijn tenen de toetsen toucheert:










Klik hier voor een lijst boeken,tijdschriften, DVD's over pianisten, pianobouw en pianospel te leen in Bibliotheek Rotterdam. Lees ook mijn artikel op deze blog "wat kan ik spelen als pianist"

John Valk

De Leidsche Koorboeken tot leven gebracht

Bij de beeldenstorm van 1566 moesten niet alleen beelden en
afbeeldingen het ontgelden. Ook vrijwel alle fraai ingekleurde koorboeken gingen verloren, boeken die inzicht zouden hebben verschaft in het repertoire binnen de kerkelijke muziekpraktijk in de Noordelijke Nederlanden. Alleen de koorboeken van de St Pieterskerk in Leiden wisten de dans van de verwoesting te
ontspringen. Jarenlang waren zij vrijwel uitsluitend bekend in kleine meest wetenschappelijke kring.