Peter van Anrooy, bekend van de Piet Hein Rhapsodie , schreef midden vorige eeuw een reeks variaties voor piano op de melodie van het volksliedje 'Aan de oever van de snelle Vliet ' in de stijl van Bach, Handel, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Clementie, Kuhlau, Schumann, Mendelssohn, Brahms, Chopin, Gounod, Rossini, Bizet, Lalo, en Joh. Strauss.
Luister hier naar het thema:
Jaren daarvoor had Ferruccio Busoni hetzelfde gedaan op het lied 'Kommt ein Vogel geflogen' in de stijl van Schumann, Mendelssohn, Chopin, Wagner en Scarlatti.
Hieronder de handgeschreven partituur van de variatie a la Scarlatti:
Het medium Rosemary Brown ging nog een stapje verder door te beweren, dat gestorven componisten haar composities hadden ingefluisterd. Luister hier naar 'Danse Exotique' voor piano ingegeven door de geest van Debussy en hier naar 'Etude in Ges grote terts' voor piano ingegeven door de geest van Chopin.
Met de komst van de computer is er ook programmatuur ontwikkeld, die automatisch stijlen genereert. Voor het maken van populaire (begeleidingsmuziek) is Band in Box populair. Capella Tonica zet automatisch muziek om in de stijl van een klassieke fuga. Klik hier voor een videodemonstratie.
Soms lijkt muziek al heel oud, maar is toch recentelijk bedacht. Een bekend voorbeeld was de Barok getinte muziek, gebruikt in de reclamefilmpjes van het biermerk Grolsch ter ondersteuning van de jaren gebruikte leus 'vakmanschap is meesterschap':
Feruccio Busoni |
Klik hier voor boeken over het medium Rosemary Brown, te leen via Zoek&Boek.
Klik hier voor de bladmuziek van 'The Rosemary Brown piano album', te leen in Bibliotheek Rotterdam.
John Valk