Al vele jaren doet Tessa van Leeuwen onderzoek naar de tegenstrijdige
wisselwerking tussen zintuiglijke impulsen en zintuiglijke
waarnemingen. In de neurobiologie heet dat synesthesie: je hoort
bijvoorbeeld een klank en ziet daarbij ook een kleur. Onlangs
promoveerde zij in de Radboud Universiteit Nijmegen op
de vraag hoe het oproepen van kleuren bij het zien van letters werkt in
de hersenen. Bij mensen met synesthesie werken de zintuigen op een
bijzondere manier samen: een waarneming in één zintuig ook meteen een
andere, extra waarneming op, meestal in een ander zintuig. Ze zien
bijvoorbeeld kleuren bij het luisteren naar muziek. Zoals synestheet en
onderzoeker Sean Day: “Als ik muziek aan heb in de auto, ben ik niet
alleen omringd door geluid, maar ook door kleuren. Het is alsof ik een
psychedelische zonnebril op heb, met bewegende, transparante kleuren”.
In
de muziek kennen we uitingen van synestesie bij de componist Alexander
Skrjabin (1872-1915) die kleuren zag bij de verschillende toonsoorten in
zijn orkestwerk "Le Poeme du feu". Ook de componist Olivier Messiaen
(1908-1992) gaf blijk van het associeren van klanken met kleuren. In de
tweede van de acht preludes "Chant déxtase dans un paysage triste"
spreekt hij van grijs, mauve, blauw, diamant en zilver. De ideeen van
kunstschilder Wassily Kandinsky (1866-1944) over het oproepen van
klanken bij het zien van kleuren lijken meer academisch van aard te
zijn. In zijn boek "Uber das Geistige in der Kunst" beschrijft hij een
eigen klankkleurtheorie, een zinssnede: Geel heeft de neiging naar de lichtere tinten en klinkt bij intensivering naar het wit als eenschelle trompet.
Te leen in Bibliotheek Rotterdam:
Spiritualiteit en abstractie in de kunst doorVasilij Kandinskij
Zie ook het artikel van Tessa van Leeuwen op de website kennislink uit 2006 over synesthesie